Nie mieszaj, czyli savoir-vivre w windach.
Listopad 17, 2017

W aucie, w drodze do pracy, cały dzień w pracy, wieczorem przed telewizorem albo w knajpie z przyjaciółmi. W tramwaju, w poczekalni, na rodzinnym obiedzie, w kinie… Prawie wszędzie i prawie zawsze. Siedzimy! Bez przerwy siedzimy. Nigdy w historii ludzkości nie siedzieliśmy tak dużo. A natura nie stworzyła nas do siedzenia całymi godzinami.

Dbamy o nasze zdrowie i kondycję na różne sposoby. Zwracamy uwagę na to, co jemy. Uprawiamy sport. Kupujemy wygodne materace, by dobrze i komfortowo spać. Tymczasem kompletnie zapominamy o wpływie siedzenia na nasze zdrowie. A siedzimy więcej niż śpimy. Przeciętny człowiek spędza w pozycji siedzącej 9 godzin dziennie, z czego ponad 6 godzin w pracy.

Siedzenie to palenie naszych czasów! Robimy to wszyscy, bez przerwy, bez świadomości negatywnych skutków. To jak z paleniem w latach 50-tych. Siedzenie na prawdę nam szkodzi. I to bardzo. Potwierdzają to wszystkie badania. Według American Journal of Preventive Medicine 6 godzin spędzonych bez ruchu przed komputerem ma na nas taki sam wpływ jak wypalenie paczki papierosów!

Problemy z kręgosłupem to pierwsze i najbardziej widoczne objawy, ale wpływ siedzącego trybu życia sięga dużo dalej. Siedzenie praktycznie nie pochłania energii  – nawet żując gumę zużywamy 10% więcej energii niż siedząc. Kalorie nie są zamieniane w energię, lecz w tkankę tłuszczową, która w większości odkłada się wokół  osłabionych mięśni brzucha. Już godzina siedzenia upośledza działanie tętnic w nogach nawet o 50%. Po dwóch godzinach poziom dobrego cholesterolu zaczyna spadać, a poziom cukru rośnie. Według badań przeprowadzonych na Loughborough University i University of Leicester siedzący tryb życia zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę o 112% oraz na choroby serca o 147%. Wzrasta też prawdopodobieństwo raka piersi, płuc, prostaty i jelita grubego. W bezruchu spada produkcja endorfin, więc do całej tej listy dorzućmy jeszcze obniżony nastrój i depresję. I najgorsza wiadomość: Nieważne jak dużo biegasz i ćwiczysz. Aktywność fizyczna w czasie wolnym nie niweluje negatywnych skutków długotrwałego siedzenia. Konieczna jest aktywność w trakcie pracy.

Nabraliście już dystansu do krzesła i kanapy?

ZALECENIA DO SIEDZENIA

Siedzenia, tak jak stresu, wyeliminować się nie da. Ale tak jak ze stresem, można sobie jakoś z nim radzić. Poniżej kilka wskazówek jak to zrobić:

1/ RUSZAJ SIĘ

Pierwsza , podstawowa i najważniejsza zasada – ruszaj się! Nawet z maratonem na koncie, siłką w planach i krzesłem ERGO 5000 PRO pod czterema literami, musisz ruszać się w pracy. Co godzinę zrób sobie przerwę od siedzenia. Niekoniecznie oznacza to przerwę od pracy. Przejdź się załatwić coś face-to-face. Podzwoń spacerując po korytarzu. Zamiast spotkania w biurze, umów się na spacer. W ruchu i na świeżym powietrzu będziecie bardziej kreatywni. Zamiast windy idź schodami. Ogranicz oglądanie telewizji, a jeśli już wylądujesz przed TV poruszaj się w przerwie reklamowej zamiast skakać po kanałach. Zainstaluj krokomierz – będziesz wiedzieć czy ruszasz się wystarczająco dużo. Minimum to 5000 kroków, które wcale nie są takie łatwe do zrobienia, jeśli wszędzie poruszasz się autem. Dlatego warto zaparkować trochę dalej od biura i ostatni kawałek drogi pokonać pieszo. Zaprzyjaźnij się ze spacerem:)

2/ WIERĆ SIĘ

Twoja najlepsza pozycja siedząca to twoja następna pozycja siedząca. Zmieniaj ułożenie nóg, prostuj się, odchylaj się, zmieniaj ciężar ciała z prawa na lewo i odwrotnie. Możesz nawet zawinąć jedną nogę pod pośladek. Generalnie nie trwaj zbyt długo w jednej pozycji. Siedzenie ma być dynamiczne:)

3/ SIEDŹ ERGONOMICZNIE

Zadbaj o ergonomiczne stanowisko pracy. Komfortowe krzesło powinno być regulowane i podpierać lędźwie. Idealnie jeśli biurko byłoby w wersji Sit & Stand czyli umożliwiało pracę w pozycji stojącej. Możesz zaopatrzyć się w specjalną poduszkę wymuszającą aktywną pozycję lub co jakiś czas zamienić krzesło na piłkę. Świetnie sprawdza się też żelowa podkładka pod myszkę odciążająca nadgarstek. Monitor ustaw na wprost. Jeśli trzeba podnieś go wyżej lub ustaw na czymś. Górna krawędź monitora powinna znajdować się poniżej poziomu wzroku. Pamiętaj też o podparciu dla przedramion.

4/ ZAMÓW MASAŻ

Przynajmniej raz na dwa tygodnie podaruj swoim plecom odrobinę luksusu:) Masaż rozluźni mięśnie, usunie napięcie i ból, przywróci elastyczność, zredukuje stres, a także przyśpieszy krążenie krwi. Odżywi i dotleni mięśnie i stawy. Odprężysz się, a jednocześnie poczujesz nową energię do działania. Możesz udać się do salonu masażu lub zamówić go do siebie. Do domu lub do biura.

I pamiętaj: Jesteśmy stworzeni do ruchu, a nie do siedzenia. Ograniczmy je więc i zadbajmy o jego jakość. To może być ważniejsze niż wszystkie diety świata. Ja już stoję:)

Michał Lemański

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *